Institut for Datalogi
Semesterstyring
Semesterstyringsprocessen består af tre elementer: Semesterplanlægning, semestergennemførelse og evaluering af studieaktiviteter.
På Institut for Datalogi er roller og opgaver i forhold til dette arbejde beskrevet i vores semesterstyringshåndbog sammen med skabeloner, der kan bruges i de forskellige faser (se under "Semesterstyring - Håndbogen").
Semesterplanlægning
Semesterstyringscyklussen starter i april og oktober for henholdsvis efterårs- og forårssemestrene og initieres ved udstedelse af undervisningsrekvisitioner. Instituttet udpeger herefter semesterkoordinatorer og senere undervisere, projektvejledere mv. Semesterkoordinatorens første opgave er at udarbejde semesterbeskrivelsen efter studienævnets konklusioner på evalueringen af sidste års semester og efter aftale med de øvrige undervisere på semesteret.
Studienævnet sikrer, at semesterbeskrivelserne foreligger 14 dage før semesterstart (august/januar). Andre opgaver, der indgår i semesterplanlægningen, er udarbejdelse af information og undervisningsmateriale, der skal publiceres på Moodle, planlægning af undervisning og mødeaktiviteter, aftaler med eksterne gæsteforelæsere, sikring af tilgængelighed af udstyr mv.
Semestergennemførelse
Semesteret starter ved, at semesterkoordinatoren og semesterets undervisere præsenterer den udarbejdede semesterbeskrivelse, introducerer kurserne, præsenterer projektforslag mv. for de studerende, samt at de studerende danner projektgrupper.
Semesterkoordinatoren beder de studerende om at udpege en repræsentant fra hver projektgruppe til at indgå i styregruppen, som mødes 2-3 gange i løbet af semestret for at tage stilling til undervisningen i forløbet, projektarbejdet osv. Referater fra disse møder lægges i semesterrummet i Moodle og vil også blive brugt af semesterkoordinatoren som input til semesterevalueringsrapporten.
Evaluering af studieaktiviteter
Evalueringen af studieaktiviteter består af følgende trin:
Udarbejdelse af evalueringsrapport / evalueringsmøder
Instituttet udsender et individuelt (kvantitativt) og gruppebaseret (kvalitativt) spørgeskema til hver studerende i midten af april for forårssemesteret og i midten af november for efterårssemesteret.
Efter at de studerende har udført individuelle og gruppebaserede evalueringer, gennemfører semesterkoordinatoren et evalueringsmøde, hvor en repræsentant fra hver projektgruppe deltager og præsenterer hovedpunkterne i gruppens evaluering. Semesterkoordinatoren og en studenterrepræsentant valgt blandt projektgrupperepræsentanterne udarbejder et resumé som input til evalueringsrapporten.
På baggrund af besvarelserne af de individuelle og gruppebaserede spørgeskemaer, input fra evalueringsmødet, referater fra styregruppemøder mv. udarbejder semesterkoordinatoren et udkast til evalueringsrapport. Semesterkoordinatoren sender rapportudkastet til styregruppens medlemmer og studiesekretæren til kommentarer. Den endelige evalueringsrapport sendes til studienævnet senest ultimo juni for forårssemesteret og primo februar for efterårssemesteret. For mere info om processen gå til "Semesterstyring - Håndbogen".
Evaluering af semestret
Studienævnet evaluerer det forløbne semester på et studienævnsmøde i marts for efterårssemesteret og i september for forårssemesteret. Dette sker på baggrund af semesterkoordinatorens evalueringsrapport, svar fra studerende på et ekstra (kvalitativt) spørgeskema om eksamener og karakterstatistik. Til sidst udarbejder studienævnet konklusioner, der danner grundlag for eventuelle justeringer af planlægning, gennemførelse og/eller evaluering af næste iteration af det pågældende semester.
Information om konklusionerne
Studienævnets konklusioner offentliggøres senest i oktober for forårssemesteret og april for efterårssemesteret på instituttets kvalitetssikringsside. Information om konklusionerne sendes til studerende via Moodle og til personalet via mail og efterfølgende til den kommende semesterkoordinator. Du kan også finde studienævnets konklusioner her.
Opfølgning på evalueringerne
Uddannelsesledelsesgruppen (ULG) følger hvert semester op på konklusionerne på sine møder i maj og oktober. Afhængig af konklusionernes karakter, kontakter studienævnet relevante parter (institutledere, semesterkoordinatorer, undervisere, projektvejledere, uddannelseskoordinatorer) og igangsætter de nødvendige tilpasninger i god tid inden næste semester.
Semesterstyringshåndbogen består af en PowerPoint-præsentation med beskrivelser af de forskellige aktørers opgaver i gennemførelsen af semestrene: Semesterkoordinator, semestersekretær, underviser, projektvejleder, UPU, studienævn og instituttet.
Download semesterstyringshåndbogen (PowerPoint)Semester Steering 08 23 (1)
SKABELONER
Nedenfor finder du en række skabeloner til brug i de forskellige faser: Information om et kursus (til kvalificering af de studerendes arbejdsbyrde), dagsorden for styregruppemøde, referat af styregruppemøde, evalueringsrapport for studieaktiviteter og konklusion på evalueringsrapporten for studieaktiviteter.
- Information om kursus - Dansk version / Engelsk version
- Indkaldelse til semestergruppemøde - Dansk version / Engelsk version
- Referat af semestergruppemøde - Dansk version / Engelsk version
- Evalueringsrapport for studieaktiviteter - Dansk version / Engelsk version
- Konklusion på evalueringsrapport af studieaktiviteter - Dansk version / Engelsk version
- Konklusion på evaluering af uddannelsesforløb - Dansk version / Engelsk version